2013.12.15

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

uitbreidingstips voor de kleuterklas

In de kleuterklas kun je als leerkracht ook te maken krijgen met kinderen die duidelijk een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Ook zij verdienen een zorgzame aanpak. Deze zorgzame aanpak hoeft niet drastisch en belastend voor de klasorganisatie te zijn. Je kunt al veel doen door in te spelen op hun zone van de naaste ontwikkeling, met andere woorden door hen taken en opdrachten te geven die net iets moeilijker zijn dan wat ze op dat moment al kennen of kunnen.

Op de website van Hoogbegaafd Vlaanderen vond ik een tekst met interessante tips om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te geven waar ze recht op hebben. Je kunt deze tekst lezen door op de afbeelding hiernaast te klikken.

Op dezelfde website vind je trouwens ook een mooi overzicht van materialen die je in de kleuterklas kunt gebruiken om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong extra te stimuleren. Klik hiervoor op de volgende verwijzing: http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_HB_op_school/mater....

09:19 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: begaafdheid, cognitieve ontwikkeling, kleuters, ontwikkeling, ontwikkelingsvoorsprong, stimuleren | |

2013.12.08

Over het belang van woordenschat

In het Vlaamse kleuteronderwijs wordt er veel te weinig aandacht besteed aan het bijbrengen van een goede en gedifferentieerde woordenschat. Nochtans heeft wetenschappelijk onderzoek de afgelopen jaren onweerlegbaar aangetoond dat een goede woordenschat belangrijk is en een grote voorspellende waarde heeft voor het succes bij het vlot leren lezen en begrijpend lezen. Zo zou een kleuter aan het einde van de derde kleuterklas:

  • een passieve woordenschat moeten bezitten van om en bij de 7000 woorden,
  • een actieve woordenschat moeten hebben van om en bij de 3500 woorden.

Heel veel kleuters zullen dat maar bereiken als er in de kleuterklas systematisch aan gewerkt wordt. Voor bepaalde kleuters komt daar dan nog bij dat ze individueel of in kleine groep voor woordenschat zullen moeten geremedieerd worden. We moeten er ons dan ook van bewust zijn dat kinderen uit taalarme milieus en kinderen voor wie het Nederlands niet de moedertaal is, een verhoogd risico lopen.  De komende weken ga ik op deze blog dieper op dit thema in.

20:32 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: taal, taalontwikkeling, taalstimulering, woordenschat | |

2013.12.01

Digitale prentenboeken

digitale prentenboeken op pinterestHet is belangrijk dat kinderen al vanaf de kleuterleeftijd in contact komen met boeken. De ouders kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Door veel uit boeken te vertellen en voor te lezen. Wie geen inspiratie meer heeft, kan ook terecht op https://www.pinterest.com/pmvanginkel/digitale-prentenboe.... Hier zijn heel wat digitale prentenboeken meteen beschikbaar!

20:52 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: kleuters, lezen, ontluikende geletterdheid, ouders, peuters, prentenboeken, taal, voorleesboeken, voorlezen | |