2013.03.23

Kleuteronderwijs? Herwaarderen asjeblieft!

De term 'schoolrijpheid' is een kunstmatige term, ons opgedrongen door een onderwijssysteem dat nu eenmaal de kinderen naar het eerste leerjaar wenst te sturen op basis van hun geboortejaar. Hierbij houdt men helemaal geen rekening met de stand van hun ontwikkeling. Meer nog, in een aantal - gelukkig meer en meer zeldzame - gevallen verwijt het systeem aan de kleuterjuf dat de kleuters niet 'eersteleerjaarrijp' (om het met een nieuwe, maar volgens mij juistere term te zeggen) 'gemaakt' zijn. Zolang het systeem echter niet verandert, zal men sommige kinderen tegen ditzelfde systeem moeten beschermen. Dan kan een extra jaartje kleuterklas, waarin het kind verder op eigen tempo kan ontwikkelen, soelaas bieden.

Het schooljaar loopt stilaan ten einde. Binnenkort - in een aantal gevallen nu al - krijgen her en der ouders te horen dat hun kleuter de overgang van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar niet zal kunnen maken. Sommige ouders hebben dit zien aankomen, anderen niet.

In een aantal gevallen zal er bij de ouders heel wat weerstand zijn. Een argument dat velen onder hen zullen gebruiken, is dat het derde kleuterklasje overzitten geen zin heeft omdat er 'toch alleen maar gespeeld wordt'. Nee, dan maar liever toch naar het eerste leerjaar en als het niet gaat dat maar overzitten. Want daar wordt er wel geleerd. Deze ouders hebben blijkbaar nog niets gehoord over de ontwikkelingsdoelen van de kleuterschool, over het geleidelijk bijbrengen van schoolse vaardigheden, over het stapsgewijs voorbereiden van schoolse inhouden en dergelijke meer.

Het overzitten van de derde kleuterklas heeft wel degelijk zin voor die kinderen waarvan de ontwikkeling (taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, ontwikkeling van de zelfsturing, ...) nog niet ver genoeg staat om aan de eisen van het eerste leerjaar te voldoen. Ook al is het de taak van het eerste leerjaar om kleuters verder schoolrijp te maken. Soms is de ontwikkelingsachterstand van een kind gewoon te groot. Een extra jaar in de kleuterschool kan dan een wereld van verschil maken.

Het is wel duidelijk dat de kleuterschool zich naar buiten uit nog meer mag (moet) profileren als een plaats waar er heel veel geleerd wordt. De filmpjes van TV Klasse kunnen daarbij een hulpmiddel zijn, maar regelmatige contacten met ouders waarbij er feedback gegeven wordt over wat hun kleuter op dat moment moet kunnen en effectief kan, is hierbij nodig. In sommige gevallen kan het zelfs noodzakelijk zijn dat ouders hun kind in de klas observeren en vergelijken met de klasgenootjes.

Nog ieder jaar moeten er leerlingen in het eerste leerjaar in de loop van het eerste trimester terugkeren naar de derde kleuterklas... Maar of de kleuter en zijn ouders daar beter van worden?

18:15 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ontwikkeling, ontwikkelingsachterstand, overzitten, schoolloopbaan, schoolrijpheid | |

De commentaren zijn gesloten.