2010.10.24

Gezonde voeding voor kleuters

1 2 3 aan tafel.pngIn november 2002 startte de Universiteit Gent een grootschalig onderzoek naar de voeding bij kleuters. De bedoeling van dit onderzoek was het voedingspatroon van kleuters in Vlaanderen in kaart te brengen, deze te toetsen aan de voedingsaanbevelingen voor deze leeftijdsgroep en de belangrijkste knelpunten te identificeren. Extra aandacht ging ook naar de dagelijkse calciuminname van de kleuters. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat kinderen nog te weinig gezond eten:

  • ze drinken te weinig melk en water en te veel frisdrank;
  • ze eten te weinig volkorenbrood;
  • ze eten te weinig groenten en fruit;
  • ze eten te weinig vis;
  • ze eten te veel snoep.

De mensen achter de website www.123aantafel.be willen hier verandering is brengen. Op deze website kun je eerst en vooral de resultaten van het onderzoek uitgebreid bekijken in de rubriek onderzoek voedingspatroon kleuters. In de rubriek gezonde voeding voor kleuters kun je lezen hoe het wel moet. Dit wordt verder geconcretiseerd in de rubriek de actieve voedingsdriehoek. Leerkrachten komen in de rubriek in de klas te weten wat zij kunnen doen. Wie de theorie in de praktijk wil brengen, kan aan de slag met de voorstellen uit de rubriek lekkere recepten.

Een en ander kun je ook nalezen in de brochure 1 2 3 aan tafel, die je gratis van de website kunt afhalen.

19:28 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: gezonde voeding, gezondheid, voeding, voedingsdriehoek | |

2010.10.17

De ontwikkeling van het tekenen en schrijven in de kleuterschool

In de kleuterschool legt het kind een hele weg af op het vlak van het tekenen en schrijven. Hieronder probeer ik de evolutie van de eerste lijnen tot het schrijven van alle letters chronologisch te ordenen. Let wel: de leeftijden die ik hier gebruik zijn geen echte mijlpalen. Ze laten enkel toe de ontwikkeling van het kind op dat vlak beter te situeren.

2 - 3 jaar:

  • ontwikkeling van het tekenen en schrijveneerst verschijnt de verticale lijn: van het lichaam weg en naar het lichaam toe. Het schrijfmateriaal wordt nog met de volle hand vastgenomen.
  • hierna volgt de horizontale lijn: van links naar rechts en van rechts naar links. Het schrijfmateriaal wordt nog steeds met de volle hand vastgenomen.
  • na de verticale en de horizontale lijn verschijnt de cirkel: de peuter maakt cirkelvormige bewegingen.

4 - 5 jaar:

  • de kleuter combineert de verticale en de horizontale lijnen tot een kruis.
  • daarna tekent de kleuter een schuine lijn van links onder naar rechts boven en terug.
  • hierna komt het kind tot het tekenen van een vierhoek (vierkant en rechthoek) door het combineren van de verticale en horizontale lijnen met het kruis.
  • de volgende stap is het tekenen van een schuine lijn van rechts onder naar links boven en terug.
  • verderop kan de kleuter de twee schuine lijnen combineren tot een schuin kruis.

5 - 6 jaar:

  • de kleuter kan nu ook een driehoek tekenen. 

De verschillende vormen zijn hier geordend volgens opklimmende moeilijkheidsgraad. Deze opbouw is ook zeer belangrijk voor het gebruiken van getekende letters en het leren schrijven met de drukletters: deze veronderstellen immers dat de kleuter rechte hoeken kan tekenen (vb. L) en schuine lijnen (vb. V). Concreet betekent dit dat het voor Piet makkelijker zal gaan om de eigen naam te tekenen of te schrijven dan voor Mark, omdat er in zijn naam geen schuine lijnen voorkomen.

Bronnen:

  • LITIÈRE M., Mijn kind leert schrijven en hoe kan ik het helpen. Een gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners, Lannoo, Tielt, 2002, 335 blz. 
  • VAN HARTINGSVELDT M., CUP E. & CORSTENS-MIGNOT M., KOEK. Korte Observatie Ergotherapie Kleuters, Ergoboek, Nijmegen, 2006, 207 blz.
    (Lees mijn bespreking van dit boek op mijn weblog BOEKetje Onderwijs.)

20:05 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: schrijfmotoriek, peuters, kleuters, ontwikkeling, motorische ontwikkeling | |

2010.10.09

Marijke Bisschop over verwennen

14:03 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: creativiteit, opvoeders, ouders, speelgoed, verwennen | |

2010.10.02

Over het belang van voorlezen

21:35 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: geletterdheid, leesplezier, lezen, taal, voorbereidend lezen, voorlezen | |