2009.10.24

Nogmaals schoolrijpheid

toe zijn aan formeel onderwijs - de rol van kind- en omgevingsfactoren bij de bepaling van schoolrijpheidDe PowerPoint over schoolrijpheid die ik vorige week op deze website plaatste, voorzag duidelijk in een behoefte. Tot vandaag heb ik de presentatie al om en bij de 145 keren verzonden. Aangezien dit thema duidelijk leeft, wil ik in dit bericht nog even stilstaan bij een boeiend artikel dat in 2007 verscheen in TOKK, het Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie.

Het artikel geeft het verslag van een Nederlands onderzoek naar de rol van de kind- en omgevingsfactoren bij het bepalen van de schoolrijpheid. Uit dit onderzoek blijkt dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de groep schoolrijpe en de groep niet schoolrijpe kinderen gelet op de kindfactoren enerzijds en de ouderbetrokkenheid anderzijds.

Iedereen met interesse voor het thema kan het artikel lezen door eenvoudigweg op de afbeelding van de kaft van het tijdschrift te klikken. Je wordt dan meteen naar de juiste pagina op de website van Uitgeverij Acco gebracht. Klik in het schermpje dat verschijnt op de knop [openen]. Het PDF document wordt dan getoond. Wie dat wil kan het artikel na het lezen bewaren.

23:02 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ouders, kleuters, schoolrijpheid, kindfactoren, omgevingsfactoren, ouderbetrokkenheid | |

2009.10.17

Op stap naar het eerste leerjaar

op stap naar het eerste leerjaar - schoolrijpheid - ook de ouders doen er toeKleuters kun je niet schoolrijp 'maken'. Ze groeien er op hun eigen tempo naar toe. Dat heeft alles te maken met hun ontwikkeling op verschillende domeinen. Deze zijn:

  • de zelfredzaamheid
  • de motorische ontwikkeling
  • de ontwikkeling van tijd en ruimte
  • het voorbereidende rekenen
  • het voorbereidende lezen en schrijven
  • de werkhouding
  • de sociale ontwikkeling
  • de emotionele ontwikkeling 

Voor elk van deze domeinen moet de kleuter een bepaald niveau gehaald hebben.

De ouders kunnen hun kleuter ook stimuleren op deze verschillende domeinen. Dit is niet enkel de verantwoordelijkheid van de kleuterschool. In een powerpoint bracht ik samen hoe ouders hun kleuter thuis in dagdagelijkse activiteiten kunnen stimuleren. En heb ik het kort over enkele misverstanden rond schoolrijpheid.

Ik stel deze presentatie graag gratis ter beschikking van iedereen die er om vraagt. Dit kan eenvoudig door een e-mail te zenden via de knop in de zwarte band rechts van dit bericht. Op die manier hoef ik geen e-mailadressen in te tikken en kan ik het bericht snel beantwoorden met de presentatie in bijlage. Deze presentatie mag naar believen aangepast en doorgegeven worden. Bronvermelding is niet nodig. Daarvoor is het onderwerp te belangrijk.

2009.10.10

Dit moet je zien: de kracht van het spel - 6

10:01 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ontwikkeling, spel, spelgedrag | |

2009.10.03

Dit moet je zien: de kracht van het spel - 5

10:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ontwikkeling, spel, spelgedrag | |